Wat succesvolle praktijken anders doen: aantrekkelijk werkgeverschap in de fysiotherapie
Dinsdagochtend, je wachtkamer is gevuld met patiƫnten, de zaken gaan goed in je praktijk, misschien iets te goed. Je kunt alle aanmeldingen van patiƫnten namelijk nauwelijks aan. Je medewerkers hebben het er druk mee en je zou je team eigenlijk wel willen uitbreiden. De concurrentie in de zorgsector is groot en goede fysiotherapeuten zijn gewild.
Het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers is essentieel voor het succes van een fysiopraktijk. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk opvalt? Het draait allang niet meer alleen om salaris; zorgprofessionals zoeken naar werkplekken waar ze zich gewaardeerd voelen, kunnen groeien en een gezonde balans tussen werk en privƩ kunnen behouden. In dit blog duiken we dieper in op de belangrijkste kenmerken die jouw fysiopraktijk aantrekkelijk maken voor huidige en toekomstige medewerkers, zodat je niet alleen patiƫnten kunt blijven helpen, maar ook een sterk, gemotiveerd team om je heen kunt bouwen.
Promoot je praktijk als innovatief merk
Laat zien dat jouw praktijk niet bang is voor innovatie. Of het nu gaat om de nieuwste behandelmethoden of een moderne website, het is belangrijk dat je up-to-date blijft met de laatste ontwikkelingen. Innovatieve praktijken kunnen zich vaak beter aanpassen aan veranderingen in de zorgsector. Jonge, getalenteerde fysioās hechten hier veel waarde aan. Promoot je innovaties daarom actief, zowel intern naar je team als extern naar potentiĆ«le werknemers. Een praktijk die voorop loopt, trekt automatisch getalenteerde mensen aan.
Draag jouw unieke waardepropositie uit
Hoe zorg je ervoor dat jouw praktijk opvalt tussen al die anderen? Wat zijn de kenmerken die jouw praktijk een leuke plek maken om te werken? Misschien zijn er bepaalde doelgroepen of specialismes waar jouw praktijk zich op richt, of misschien zijn het de nieuwste technologieƫn die jullie gebruiken. Waarschijnlijk heb je hier zelf wel een beeld bij, maar vraag ook eens aan je medewerkers waarom zij zo graag bij jou werken.
Zit in op sterke online aanwezigheid
Mensen beginnen hun zoektocht naar een nieuwe werkplek vaak online. Maar hoe zorg je er dan voor dat je opvalt? Erg belangrijk is een professionele en aantrekkelijke website die duidelijk laat zien wat je te bieden hebt. Denk ook aan een aparte āwerken bijā-pagina waar je vacatures plaatst en waar potentiĆ«le medewerkers meer te weten kunnen komen over jouw praktijk, de werksfeer en de voordelen van werken in jouw praktijk. Misschien een open deur, maar vergeet niet om actief te zijn op sociale media, waar je successen deelt, teamactiviteiten toont en een kijkje achter de schermen geeft. Dit helpt om ervoor te zorgen dat mensen zin krijgen om deel uit te maken van jouw gezellige team.
Bied een goede werk-privƩbalans
Flexibiliteit is tegenwoordig een groot goed. Mensen hechten steeds meer waarde aan een goede balans tussen werk en privƩ. Zorg daarom dat je flexibel bent en laat dit ook duidelijk zien in je vacatureomschrijvingen.
Bouw een netwerk van ambassadeurs
Jouw medewerkers zijn je beste ambassadeurs. Moedig ze aan om jouw praktijk te promoten in hun netwerk. Zorg voor positieve reviews op platforms zoals LinkedIn, Glassdoor, of andere relevante websites, waar mensen kunnen zien hoe tevreden jouw team met hun baan is.
Investeer in een goede sollicitatieprocedure
Je krijgt eindelijk een reactie op je vacature, het eerste gesprek verloopt goed, je bent enthousiast, maar de kandidaat die je zo ziet zitten haakt toch af. Dat kan aan van alles liggen. Maar je wilt in ieder geval niet dat dit door je trage, ongeorganiseerde sollicitatieprocedure komt. Zorg daarom dat deze soepel, transparant en professioneel verloopt. Wees duidelijk over wat je verwacht, geef een duidelijk beeld van de sollicitatieprocedure en laat vooral weten hoe lang ze in spanning zitten.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers ook blijven?
Creƫer een positieve en ondersteunende werkcultuur
Mensen zijn op zoek naar meer dan alleen leuk werk en een goed salaris; ze willen zich gewaardeerd en gesteund voelen. Zorg voor een werkomgeving waar open communicatie, teamwork en persoonlijke groei centraal staan. Dit betekent: investeer in teambuildingactiviteiten, regelmatige feedbacksessies en een cultuur waarin werknemers zich gehoord voelen.
Wil je meer weten over hoe je jouw werknemers kunt ondersteunen als leidinggevende? Bekijk dan ook ons blog over situationeel leiderschap.
Bied groeimogelijkheden en bijscholing
Voor de meeste fysiotherapeuten is het belangrijk dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen. Wat kun jij hier als werkgever in betekenen? Bied trainingen, workshops en mogelijkheden voor bijscholing aan. Laat ook zien dat er mogelijkheden zijn om door te groeien in jouw praktijk en probeer een beeld te krijgen van de ambities van jouw medewerkers. Op deze manier voorkom je dat je medewerkers het gevoel krijgen dat ze stil staan en laat je zien dat je investeert in hun toekomst.
Zorg voor een modern en goed uitgerust werkklimaat
Niets is zo demotiverend als werken met apparatuur die versleten, oud is, of zelfs niet meer goed werkt. Zorg dat jouw praktijk modern en goed is uitgerust. Dit betekent niet alleen investeren in goede apparatuur, maar ook in een prettige en professionele werkomgeving. Een modern ingerichte praktijk straalt professionaliteit uit en zorgt ervoor dat je medewerkers hun werk zo goed mogelijk uit kan voeren.
Bied leuke extra’s
Een leuk jaarlijks teamuitje, een pingpong tafel in de kantine, iedere vrijdag gratis worstenbroodjes, een abonnement op de sportschool. Het zijn vaak ook de kleine dingetjes, die met weinig investering, veel kunnen bijdragen aan de tevredenheid van je medewerkers.
Wil je meer weten over hoe je jouw fysiopraktijk naar een hoger niveau kunt tillen? Bekijk dan onze opleiding bedrijfsvoering fysiotherapie.